Historie Chrysleru: milníky značky a legendy silnic

28. 8. 2025

Chrysler patří k pilířům amerického automobilového průmyslu. Zrodil se v bouřlivých 20. letech a vtiskl silnicím inovace i charakterní vozy, které dnes lákají sběratele i budoucí majitele veteránů. Stručně a přehledně: jaké byly hlavní milníky a které modely stojí za pozornost?

Milníky značky Chrysler

1924–1925: Založení značky a první model Chrysler Six

Walter P. Chrysler představil automobil Chrysler Six na autosalonu v New Yorku v lednu 1924. Tento model přinesl vysoký kompresní motor, plně hydraulické brzdy a olejový filtr v ceně, čímž zaujal široké publikum – do konce roku se prodalo na 32 000 kusů. V červnu 1925 pak vznikla oficiálně Chrysler Corporation reorganizací Maxwell Motor Company.

1928: Vznik značek Plymouth a DeSoto, spojení s Dodge

Chrysler vytvořil segmentaci trhu zavedením značky Plymouth pro nízkorozpočtové zákazníky a DeSoto pro střední segment. Zároveň koupil Dodge Brothers, čímž významně rozšířil produktový profil, výrobu a síť prodejen.

1951: Přechod k motorům Hemi

V roce 1951 představil Chrysler V8 motor „FirePower“ s hemisférickými spalovacími komorami, čímž zvýšil výkon a technickou prestiž svých vozů. Tento motor se stal ikonou amerických silničních legend.

1955–1965: Řada „letter series“ – Chrysler 300

Série výkonných modelů Chrysler 300 (od modelu C‑300 s výkonem 300 HP) nabídla luxusní sedan s extrémním výkonem — podle Brittanica to jsou první skutečné americké „muscle cars“.

1960.–70. léta: Éra pony a muscle cars

Chrysler s divizemi Dodge a Plymouth konkuroval Fordu a GM modely jako Plymouth Barracuda (od roku 1964) a Dodge Charger (od 1966), které kombinovaly výkon, atraktivní design a kultovní status.

1979–1984: Záchrana firmy díky K-cars a minivanům

Po finanční krizi získal Chrysler záruku vlády USA, kterou využil k uvedení úsporných K-cars (Aries, Reliant) a revolučního minivanu (Dodge Caravan, Plymouth Voyager). To firmu stabilizovalo a umožnilo návrat k zisku.

1998–2021: Fúze a transformace

Chrysler se v roce 1998 spojil s Daimler-Benz, v roce 2009 přešel po bankrotu pod Fiat, v roce 2014 vzniklo FCA a v lednu 2021 se stal součástí Stellantis. Tato čísla a kroky ukazují složitou, ale úspěšnou transformační cestu firmy.

Ikonické modely

Chrysler 300 C (1955)

55_Chrysler_C-300

Zdroj: Greg Gjerdingen from Willmar, USA – 55 Chrysler C-300, CC BY 2.0

První z řady „letter series“ byl automobil s výkonem 300 koní, díky čemuž je považován za první americký sériový muscle car. Má homologaci pro závody a jeho výkon až 205 km/h na letmém úseku zdůrazňoval jeho závodní geny. Díky nízkému počtu vyrobených kusů (např. jen 1 725 modelů C‑300) a vysokému výkonu se dnes řadí mezi sběratelské klenoty 50. let.

Plymouth Barracuda (1964–1974)

1967_Plymouth_Barracuda_Formula_S_Fastback

Zdroj: Sicnag – 1967 Plymouth Barracuda Formula S Fastback, CC BY 2.0

Jedná se o jeden z vůbec prvních „pony cars“, gyorský dvoudveřový fastback navržený podle Valiantu pro střední třídu. Verze z let 1967–1969 jsou dnes velmi žádané a drahé — jinak vzácné a vysoce výkonné Cuddy modely (zejména Hemi ’Cuda 1970) nabízejí sběratelům silný design a investiční hodnotu.

Dodge Charger (1966)

Dodge charger 1966

Zdroj: Michel Rathwell from Cornwall, Canada – Atlantic Nationals Antique Cars, CC BY 2.0

Debutoval jako středně velké kupé s fastbackovým stylem a vnitřním uspořádáním „all bucket seating“, což bylo neobvyklé pro tehdejší dobu. Nabízel výběr výkonných V8 motorů až po legendární 426 Hemi, a díky filmu a závodění v NASCAR si získal kultovní status.

Dodge Charger Daytona (1969)

1969_Dodge_Charger_Daytona

Zdroj: Sicnag – 1969 Dodge Charger Daytona, CC BY 2.0

Speciální aerodynamická verze Chargera, navržena přímo pro NASCAR. S extrémně dlouhým předkem a velkým zadním křídlem pomohla pilotu Buddy Bakerovi jako prvnímu pokořit rychlost přes 320 km/h v roce 1970.

Chrysler Imperial

1953_Imperial_chrysler

Zdroj: JOHN LLOYD from Concrete, Washington, United States – 1953 Imperial, CC BY 2.0

Vlajkový luxusní vůz značky – série 80 z roku 1928 je vzácným sběratelským kouskem i díky spojení s královskou licencí (např. pro norského krále Haakona). Imperial Crown z raných 60. let dokázaly po renovaci na aukcích dosáhnout cen až přes 140 000 USD, čímž dokazují svou prestiž.

→ Mrkněte na aktuální nabídku Chrysler na prodej.

Závěr

Chrysler se do dějin zapsal odvážnými nápady – od prvního Six přes Hemi a „letter series“ až po minivany, které firmu zachránily. Pro sběratele i nadšence v Evropě představují vozy Chrysler jedinečnou příležitost vlastnit kus poctivé americké historie. Rádi s vámi projdeme výběr konkrétního vozu i plán renovace – od prvotní prohlídky po finální předání.