Od garáže k legendě: 5 veteránů, které se vyplatí chytit včas

29. 9. 2025

Veteránská scéna se rychle posouvá – to, co ještě nedávno stálo „pár korun“, dnes sběratelé loví v původním stavu a s jasnou historií. Vybrali jsme pět dostupných aut, která nejsou cenově přestřelená a zároveň mají solidní šanci v příštích letech růst: Škoda Favorit, Mercedes-Benz W124, BMW E36, Volvo 240 a Audi 100 C4.

Perspektiva u youngtimerů stojí na třech pilířích: příběh/ikoničnost, technická odolnost a dostupnost dílů. Body navíc přidává původní stav bez zásahů, zachovaná dokumentace a atraktivní specifikace (silnější motor, manuál, méně běžná karoserie). U každého z následujících modelů proto zmiňujeme nejen „proč ano“, ale i typické slabiny a na co si dát při nákupu pozor.

Škoda Favorit (1987–1994)

Škoda Favorit

Proč má potenciál:
První „moderní“ škodovka s předním pohonem a karoserií od Bertone se stává domácí ikonou. Vzácnější série (Black/Silver Line, Sport Line) a zachovalé kusy s malým nájezdem mizí z trhu rychleji, než by se zdálo. Favorit si buduje kult i díky jednoduché mechanice a dostupným dílům – skvělý start do světa veteránů.

Na co si dát pozor:
Koroze prahů, lemů a uložení zadní nápravy, „kutilské“ úpravy, neoriginální lak a interiér po zásazích. Hledejte co nejpůvodnější vůz, ideálně v původních nálepkách a s dobovou výbavou. Bonus: kompletní servisní knížka a původní doklady.

Mercedes-Benz W124 (1984–1996)

mercedes benz w124

Proč má potenciál:
Legenda „posledního poctivého mercedesu“ s pověstí tanku. Silnější benzinové šestiválce (300E-24, 320E/E320) a vzácnější karoserie (Coupé C124, Kabrio A124) již rostou, ale i pěkný sedan s dobrou historií je sázka na jistotu. W124 je komfortní, dlouhověký a má výbornou dostupnost dílů.

Na co si dát pozor:
Kritická místa koroze (zvedací body, podběhy, lemy, víko kufru). U řad M104 pozor na biodegradující kabeláž (rané 90. roky). Kombíky mají samonivelaci (SLS) – kontrola funkce je nutnost. Rozhodující je servisní minulost a originalita; z „taxíku po světě“ investiční kus neuděláte.

BMW E36 (1990–2000)

bmw e36

Proč má potenciál:
Poctivá zadokolka s přesným řízením – auto, které naučilo generaci řidičů milovat jízdu. Ceny kvalitních šestiválců (325i/328i) v karoserii Coupé/Touring/limuzína jdou nahoru, „Mka“ už utekla. Perspektivní jsou manuály, sportovní výbavy a originální stav bez laciného tuningu.

Na co si dát pozor:
Koroze prahů a zadních lemů, únava uložení zadní nápravy a věčně opomíjené chlazení (radiátor, vodní pumpa, expanzka). Vyhledávejte vozy s doloženou výměnou dílů chlazení a bez svépomocných úprav podvozku. Interiér bývá unavený (čalounění, stropy), ale díly jsou dostupné.

Volvo 240 (1974–1993)

Volvo 240

Zdroj: Mr.choppers – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0

Proč má potenciál:
„Švédská cihla“ – symbol bezpečí a spolehlivosti. Robustní „redblock“ motory 2.0/2.3, jednoduchá mechanika, skvělé díly a silná komunita. Vyšší poptávku mají kombi, verze GLT a pozdní série, ideálně s manuálem a overdrivem. Hodnota roste tiše, ale stabilně.

Na co si dát pozor:
Koroze spodků, zadních lemů a spodní hrany pátých dveří u kombi. Zkontrolujte elektroinstalaci a stav příslušenství – auto je jednoduché, ale věk se počítá. Hledejte vozy v původním laku, bez tažného zařízení (nebo s doloženou šetrnou historií) a s pravidelným servisem.

Audi 100 C4 (1990–1994)

Audi 100 c4

Zdroj: Rudolf Stricker – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0

Proč má potenciál:
Poslední „stovka“ před přejmenováním na A6 – robustní, komfortní a překvapivě odolná karoserie s rozsáhlou galvanizací. Charakter dává pětiválec 2.3, na hodnotě nabírají i dobře udržované V6 (2.6/2.8) a samozřejmě varianty quattro; praktické jsou Avanty. Původní, málo ojeté kusy s manuálem a lepší výbavou jsou stále relativně dostupné a sběratelsky čím dál žádanější.

Na co si dát pozor:
Ač rezne méně, zkontrolujte lemy, spodky dveří a prahy. U benzinů sledujte těsnost (ventildekl, víko, hadice), stav chlazení a funkci klimatizace; automaty (ZF 4HP) potřebují pravidelné výměny oleje, jinak cukají. U 2.5 TDI bývají citlivé vstřikovací čerpadla a váhy vzduchu. Pozor na „skládačky“ a neodborné přestavby – autenticita (VIN štítky, původní lak, dobové ráfky) je klíč k budoucí hodnotě.

Závěr

Investiční potenciál u youngtimerů dnes stojí hlavně na autenticitě, dokumentaci a stavu. Škoda Favorit boduje lokální ikonou, W124 trvanlivostí, BMW E36 jízdním zážitkem, Volvo 240 poctivostí a Audi 100 C4 kombinací robustnosti a komfortu s nástupem éry A6. Vždy preferujte původní, málo upravené vozy s jasnou historií – a počítejte s průběžnou údržbou. Takhle se z „dostupného klasika“ může stát auto, které vás bude těšit v garáži i v tabulkách cenových přehledů.