Vyplatí se investování do veteránů?

15. 8. 2018

Ono investování do veteránů nám často bývá podáváno podivně. Jedná se o velice rozsáhlé téma, o kterém najdeme najdeme porůznu článek v časopise nebo na auto-moto webu. Většinou si ale z takového článku odneseme pouze nějaké povídání a rostoucí grafy. A proč jste si ještě žádného nekoupili. Tak se na to pojďme podívat trochu přehledněji.

Začneme teorií

Hned na začátek si řekněme něco k základním pojmům. Bavíme se o investování, takže kdo je ten investor? Investor vyhledává optimální způsob, jakým by mohl maximálně zhodnotit své finanční prostředky. V našem případě se jedná o kupování historických vozidel, u nichž čeká na správnou dobu, kdy je s maximálním navýšením hodnoty prodá. Nebo koupí vůz ve špatném stavu. Ten nechá následně zrenovovat do stavu nového a prodá ho. Tímto vydělává peníze a v množství příkladů se tím také baví.

Do čeho se investuje

Bylo řečeno, že investor investuje do historických vozidel. Tady máme další pojem. Historické vozidlo může být youngtimer, veterán, sportovní automobil, klasický automobil a tak dále. Tohle vám nejspíš k hlubokému prohloubení znalostí nestačí, tudíž přidáme rozřazení do kategorií dle Technického kodexu FIVA 2010.

  • Třída A (Ancestor) Vozidla vyrobená do 31. prosince 1904
  • Třída B (Veteran) Vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918
  • Třída C (Vintage) Vozidla vyrobená mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930
  • Třída D (Post Vintage) Vozidla zhotovená mezi 1.lednem 1931 a 31. prosincem 1945
  • Třída E (Post War) Vozidla postavená mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960
  • Třída F Vozidla postavená mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970
  • Třída G Vozidla postavená mezi 1. lednem 1971 a věkovým limitem FIVA, to jest 30 let

ford thunderbird

Kde se veterány prodávají?

Tak teď víme o co jde. Dalším krokem je veterána si koupit. Pokud o koupi uvažujete, tak máte dnes velice široké možnosti. Samozřejmě přetrvává klasická inzerce a burzy, kde si auto koupíte jako třeba před 20 lety. Na burze navíc najdete obrovské množství náhradních dílů. Doplnila ji internetová inzerce. Na internetu si můžete prohlédnout stovky nejrůznějších inzerátů a ani nemusíte vyjít z domu. Ušetříte tak čas a peníze, jež byste jinak utratili za cestování. Dále jsou oblíbené aukce, prodejní galerie a veletrhy.

Jaká je situace u nás

Zatímco v zemích jako Německo a USA probíhá obrovský boom, tak je u nás situace trochu jiná. Nejspíš to bude mít něco k do činění v rozdílech rozvinutí ekonomiky. V každém případě máme velkou výhodu, že se naše země dá nazvat kolébkou motorismu. Jen si vzpomeňme na vrcholný rozvoj výroby automobilů za doby předválečného Československa.

Ceny stále rostou

Všude jsou lidé, jež velice dobře ví, že na veteránech se dá velice pěkně vydělávat. Za pravdu nám dávají grafy a statistiky cen za posledních dvacet nebo třicet let. Přitakávají i samotní prodejci veteránů. Ceny na aukcích a burzách se neustále zvyšují a rozhodně to nevypadá, že by měly začít klesat.

pontiac gto

Jaké investory známe

Investory si můžeme rozdělit do čtyř skupin. Profesionální investor má auta jen kvůli jejich hodnotě. O automobily se zajímá a důkladně pozoruje trh. Ve svých veteránech nejezdí, jelikož by jim sám vědomě snižoval hodnotu. Další je investor, jež si váží svých investovaných peněz, ale zároveň svůj vůz vezme na projížďku. Svůj spořící účet na čtyřech kolech si tak do maxima užívá. Další je investor, který auto rozkládá a prodává na náhradní díly. Tady se dá diskutovat o onom investování. Kupuje levnější auta a vydělává na samostatně prodávaných dílech.