Kdy se stane auto veteránem a co je k tomu potřeba

23. 11. 2020

Tak jako se každý člověk dostane do důchodového věku, tak i auta se po dosáhnutí určitého věku stanou veterány. Tuto hranici nám Ministerstvo dopravy určilo na 30 let. Přičemž se jedná o dobu od výroby vozidla. Tyto vozy se tak stávají součástí veteránských sbírek, ale nálepka veterán přináší i další změny.

Co je to veterán?

Jak jsme již zmínili v úvodu, tak obecně vzato se dá říct, že za historické vozidlo lze uznat každé auto starší třiceti let. Samotné definice slova veterán se ale po světě různí. Další možnou definicí veterána je: Starší vozidlo mající dostatečně zajímavou historii, díky čemuž se stane sběratelsky zajímavé a je poroto vhodnější jej opečovávat než zrecyklovat.

A co znamená označení youngtimer?

Youngtimery stojí na hranici klasických vozidel a veteránů. Tímto pojmem bývají označovány vozidla se stářím 20 až 29 let. Ještě tedy nedosáhla status veterána, ale již prokazuje určitý sběratelský potenciál. Ve většině případů se jedná o různé limitované edice, počtem omezené varianty, sportovní verze, ale také obyčejné verze v perfektním stavu s malým nájezdem kilometrů. Velký zájem je tady hlavně o kousky od prémiových značek. Často se také objeví jev, kdy počet aktivně provozovaných exemplářů padne na minimum a kvůli nezájmu tyto vozidla z cest vymizí. Po čase nastane nárůst hodnoty zbývajících exemplářů a cena při prodeji začne stoupat.

Kde ušetří a kde zaplatí více?

Každý vůz, potažmo jeho majitel, musí platit ekologickou daň. Ta se určuje dle kategorie, jejíž emisní limity splňuje. Pro zajímavost si můžeme uvést, že u vozů se stářím kolem 20 let se může jednat až o 10 000 Kč. Veteránské vozy jsou ale zcela osvobozeni od nutnosti placení ekologické daně při první registraci. Také se k nim vztahují výrazně nižší sazby povinného ručení. Přihlášení veterána ale znamená také náklady.

V registru historických a sportovních vozidel jsou desítky tisíc vozů, jež se honosí alfanumerickým znakem „V“ na registrační značce pro historická vozidla. Všechna musela projít řádnou registrací. Ta se skládá z klubové (maximálně 2000 Kč) a krajské (800 Kč) testace. Vůz musí splňovat požadavky při obou testacích.

Platit za možnost neplacení ekopoplatku?

Tím to ale nekončí. Auto je potřeba zaregistrovat do registru historických vozidel, což vás vyjde na dalších 800 korun. Nesmíte zapomenout ani na proplacení cesty komisaře, focení vozu a další náklady. Jak jsme již řekli, tak veteráni jsou oproštěni od eko-poplatku. Ale i kvůli odpuštění musí být vůz testován, za což zaplatíte dalších 3 000 Kč.

Které vozy překvapivě mezi veterány patří ?

Jaké vozy jsou již veterány, ale nejspíš vás to překvapí? Můžeme začít známým českým hrdinou s názvem Škoda Favorit. Na řadu došlo i v případě Opel Vectra A nebo VW Passat B3. Patří mezi ně i BMW M5 E36 se svým legendárním šestiválcem 3.5 litru. Ten produkoval 315 koní a z 0 na 100 km/h to tento vůz zvládal za 6,3 sekundy.