Historie Tatra – Téměř 175 let stará historie Tatry

26. 3. 2024

Zrození firmy

Historie této automobilky sahá přesně do poloviny 19. století, kdy kopřivnický sedlář jménem Ignác Šustala dostal po návratu z praxí ve Vídni na starost stodolu od svého bratra, a tak se rozhodl v ní založit dílnu na výrobu kočárů. Poptávka po jeho kočárech byla nečekaně veliká, takže byl za potřebí větší prostor pro výrobu. Šustala se proto v roce 1853 spojil s továrníkem Adolfem Raškou, a tím vznikla společnost s názvem Ignatz Schustala & Comp.

tatra

Autor: Andrew Bone from Weymouth, England – Tatra T 97 and Tatra T2 603, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39078089

Když Adolf Raška v roce 1878 zemřel, následovala lehká finanční krize. Nakonec firmu zachránila výroba vagónů, což byl mimochodem právě Raškův nápad.

INFO TIP: V roce 1890 se z firmy stala akciová společnost nesoucí název „Kopřivnická společnost pro tovární výrobu vozů“. Tento název je přejatý z německého sousloví Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, ze kterého vznikla tehdy velmi používaná zkratka NW.

Počátky výroby automobilů

Šustala si potřeboval sehnat technického poradce, kterým se stal Hugo Fischer von Röslerstammem. A právě ten přišel s nápadem vyrobit první automobil. Před koncem 19. století se proto spojil s Theodorem von Liebiegem, který mu byl schopný poskytnout motor od Karla Benze. Díky těmto osobnostem v roce 1897 vznikl model NW Präsident a tímto rokem se Tatra stala třetí nejstarší automobilkou na celém světě. Před ní byl jen Mercedes a Peugeot.

tatra nw prasident

Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:PresidentFirstCar.jpg

Hned následující rok se jim podařilo vyrobit první nákladní automobil na světě. Už v roce 1900 se zrodil v Kopřivnici závodní automobil NW Rennzweier. Vyroben byl pouze jeden kus, který dosahoval rychlosti na tu dobu neskutečných 82 km/h.

TIP: Dovolíme si zmínit e-shop s nejrůznějšími motivy Tatry. Pokud tedy chcete ať už sobě nebo svým blízkým udělat radost, tady na vás čeká velkolepý výběr.

Před první světovou válkou se firma rozrostla na tolik, že v ní pracovalo přes 5 a půl tisíce dělníků a úředníků. Po skončení první světové války se stala úředním jazykem Čeština, což vedlo k přejmenování firmy na „Kopřivnická vozovka, a.s.“ a sídlo firmy se přesunulo z Vídně do Prahy.

Legenda o názvu Tatra

Existuje i legenda od zkušebního závodního jezdce Josefa Veřmiřovského, která mluví o tom, jak vznikl název Tatra: na začátku roku 1919 testoval závod na Slovensku několik vozů, přičemž dokázali projet náročnou trasu. V autech seděli zkušební jezdci i vedoucí firemního automobilového oddělení Ing. Jan Novák. Ti si vyslechli pozitivní hodnocení tamějších obyvatel, přičemž jeden z nich prohlásil větu „ten stroj je ako stvorený pre Tatry”. Novákovi se to líbilo, a tak podal návrh, aby na jejich vozech byl tento nápis. Návrh byl přijat a už na jaře téhož roku se začal objevovat na nákladních automobilech. Oficiálně se název firmy změnil až v roce 1927.

INFO TIP: Konstruktér Tatry Hans Ledwinka udělal významný průkopnický krok, který vedl k rozvoji nových technických řešení, jako byl například vzduchem chlazený motor, či podvozek s centrální nosnou rourou. Tento nápad je označován jako „tatrovácká koncepce automobilu“. Po skončení 2. světové války byl ale zatčen za kolaboraci s nacisty.

Pod vlivem dvou režimů

Od počátku třicátých let nabírala Tatra každým rokem více a více zaměstnanců německé národnosti. V roce 1936 se stala součástí koncernu Ringhoffer, což vedlo k dalšímu z mnoha přejmenování firmy, tentokrát na Ringhoffer TATRA, a. s. Kopřivnice leží v Sudetech, tudíž byly po Mnichovské dohodě v rukou Německa, a to holt znamenalo i pomoc nacistům v podobě výroby nákladních vojenských vozidel.

Po druhé světové válce se Tatra stala národním podnikem, což vedlo k výrobě řízené komunisty, a to podle většiny zaměstnanců nebylo moc dobrým obdobím. Následujících několik let se tedy ve fabrikách Tatrovky vyráběly především vojenské nákladní vozy.

Inženýři se ale nevzdali a tajně pracovali i na jiných projektech. V roce 1956 se jim podařilo obhájit projekt jednoho osobního automobilu T603, který je stále považován za jeden z nejznámějších vozů Tatry.

Tatra 603

Autor: Michal Maňas – Vlastní dílo, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=327025

T600

Mohu uvést i jeden o něco hezčí vůz T600 alias Tatraplan se čtyřválcovým motorem umístěným vzadu. Ten byl vyráběný na přelomu čtyřicátých a padesátých let a z něho následně vznikla rallyeová verze T601 Monte Carlo, které jste si mohli všimnout hned na úvodní fotografii. Když jste viděli za číslicí 601 název slavné rallye, nejspíš jste hned zbystřili. Teď vás ale musím zklamat, jelikož 601 se Monte Carla, i když měla, nezúčastnila.

Teď ještě narychlo zpátky k té šestistovce. Jedna je momentálně k mání a v jejím stavu je jako dělaná pro milovníky přestaveb, tak můžete omrknout zde.

T613

Dále určitě nesmím zapomenout na nádhernou limuzínu jménem Tatra 613, která vzadu vozila dvou a půl litrový osmiválec. Vyráběla se od roku 1974 přes dvacet let a byla určena především pro nejvyšší představitele komunistické strany.

Více se o tomto modelu můžete dozvědět zde, kde naleznete i aktuální nabídku jednoho z celkem 17 kusů s přesným názvem Tatra 613 Electronic.

Tatra 613

Porevoluční změny majitelů

Po revoluci došlo k privatizaci podniku. Nakonec k tomu došlo kupónovou metodou, což rozhodně nebyl moc dobrý nápad. Podílové fondy se totiž o automobilku nedokázaly pořádně postarat. Po rozdělení Československa navíc ztratila Tatra několik závodů potřebných k pokračování výroby.

Po pár letech do toho vstoupil stát, který měl znovuzrodit Tatru. Ten ji následně prodal americké společnosti Terex, která ji prodala dvěma společnostem Blue River, s. r. o. a Tatra Holdings s. r. o.

T700

Ještě bych rád zmínil poslední vůz. A když říkám poslední, myslím tím jak v tomto článku, tak i poslední osobní automobil od Tatry. Mám na mysli Tatru 700, vyráběnou v druhé polovině 90. let. Jezdil v ní například tehdejší premiér Miloš Zeman, který trval na tom, aby se do sedmistovek přidaly popelníky na palubní desce.

Kde je Tatře konec

V roce 2010 se kvůli dluhům rozhodl stát Tatru vydražit. Za 176 milionu korun byla předána společnosti Truck Development, která se díky tomu kroku přejmenovala na Tatra Trucks a. s., čímž tato cesta napříč historií Tatry úspěšně a nezadluženě končí.