Přízrak ze 30. let: Rolls-Royce Wraith

23. 4. 2024

Název Wraith, v překladu přízrak nebo duch, poprvé spatřil světlo světa už ve 30 letech minulého století. Jelikož byla výroba vícekrát přerušena, dohromady byl vyráběn pouhých 23 let. Pojďme si proto ukázat všechny tři období výroby trochu více zblízka.

Rolls-Royce_Silver_Wraith_Fixed_Head_Coupe_1952

Autor: Lars-Göran Lindgren Sweden – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1791032

Špatné načasování

Poprvé se jméno Wraith objevilo u modelu z roku 1938. Jednalo se ve své podstatě o vylepšenou verzi jeho předchůdce Rolls-Royce 25/30. Pod kapotou se ukrýval řadový šestiválec o objemu 4,257 cm³. Interiér tedy rozhodně nebyl jediný luxusní prvek, protože takový motor dokázal zajistit plynulou a ne úplně pomalou jízdu.

O rok později musela být ovšem výroba kvůli vypuknutí druhé světové války přerušena. Velká Británie sice nebyla dobita, jenže tato značka měla ve zvyku svá auta vyrábět spíš za účelem exportu do jiných zemí a to pochopitelně během války nebylo možné. Za pouhý rok výroby vzniklo tedy něco okolo pět seti kusů.

ZDE najdete naši nabídku vozů Rolls-Royce k prodeji.

Silver Wraith

Znovu se název Wraith objevil hned v roce 1946, ale tentokrát před ním stálo ještě slovo Silver. Stal se prvním poválečným automobilem od Rolls-Royce. Prvních několik set kusů bylo opět exportováno, nejčastěji do spojených států, a už v roce 1948 se Silver Wraith začal prodávat i v jeho rodné Anglii.

rolls royce silver wraith

Rolls Royce Silver Wraith LWB k prodeji

Motor si zachoval stejný počet válců i objem, jako předválečná verze, jen byl o něco novější, takže se dá předpokládat, že jel i o něco lépe. Na počátku padesátých let se objem motoru zvýšil na 4566 cm³ a v roce 1955 až na 4887 cm³. Angličané mají obecně spoustu svých tradic a značka Rolls-Royce proto nesmí zaostávat. Tenkrát zkrátka nezveřejňovala výkon motorů, nicméně odhadem měl tento konkrétní motor přibližně 130 koní, tudíž necelých 100 kW, se kterými to trvalo z 0 na 100 km/h asi 25 sekund a maximální rychlost činila něco pod 140 km/h. 

S rokem 1952 přišel Rolls-Royce s nápadem zakomponovat automatickou převodovku i do jejich vozů, a tak jste si za nějaký ten příplatek mohli jezdit i bez spojky. Nicméně abych to uvedl na pravou míru, většinou měla smetánka či prezidenti vlastního řidiče, takže automatická převodovka byla samotným vlastníkům tak trochu k ničemu.

Výroba tohoto modelu trvala jen 12 let, mezi kterými vyšlo z továrny 1783 kusů, nicméně pár jedinečných kusů vzniklo i po roce 1958. Mohu uvést verzi s delším rozvorem LWD (Long Wheel Base). Jeden takový kousek z roku 1979 se nachází i na našem webu a je právě k mání, takže pokud jste příznivci spíše vzácných vozů, naleznete ho ZDE.

Desetiletý návrat v roce 2013

Po delší pauze se výroba vozu Wraith obnovila až v roce 2013, ve kterém se hned stal technologicky nejvyspělejším a zároveň nejrychlejším vozem značky. To, že nová verze byla opět luxusní snad už ani nemusím zmiňovat. Kromě designu exteriéru byl poněkud rychlý zpětný sklon střechy, který dodával Wraithu sportovnější vzhled. A rozhodně se nejedná jen o pocit. Dvanáctiválcový motor se dvěma turbodmychadly v sobě totiž ukrývá 632 koní, což znamená maximální rychlost přes 250 km/h.

2014_Rolls-Royce_Wraith

Autor: Mr.choppers – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31754799