Historie Ford Model T – tady to všechno začalo

19. 6. 2019

Ford Model T je označován za nejdůležitější milník v historii automobilismu. To jen díky němu dnes existuje automobilový trh v takovém stavu, jak ho známe. Plechová Líza přinášela radost masám lidí, kteří by jinak na auto neměli peníze. Ve výrobě automobilů došlo ke změně, která ji totiž navždy změnila. Jinak by tady možná vozy jako Ford Mustang, Jeep Willys ani Škoda Octavia nikdy ani nebyly.

Téměř nesplnitelný úkol

Vše započalo v roce 1908. Ford Motor Company si pod vedením Henryho Forda dala za úkol vyrobit auto pro masy. Z toho důvodu muselo splnit několik důležitých parametrů. Muselo být dostatečně prostorné, aby se do něj vešla rodina, ale zároveň se to s velikostí nesmělo přehnat. Příliš složitá nemohla být ani údržba nebo startování. V té době totiž ještě pouhé otočení klíčkem nestačilo.

Cena byla pro úspěch nesmírně důležitá

A pak je tady ekonomická stránka. Aby si ho mohl koupit i obyčejný člověk, tak se cena musela dostat na dosud nevídanou hranici. Toho mělo být dosaženo využitím té nejjednodušší konstrukce, kterou dokázala automobilka Ford vymyslet. Zároveň nebyly využity žádné laciné materiály, čímž se zajistila jeho kvalita. Takové auto prostě mělo být tak levné, aby si ho mohl koupit úplně každý. A aby mu spolehlivě sloužilo.

Ford Model T změnil způsob výroby automobilů

Jak již dnes víme, tak přesně tohle se jim povedlo. Ford Model T proto dnes označujeme za počátek široké popularity automobilů v USA. Přišli totiž s převratným způsobem výroby automobilů, kterým bylo využití montážní linky. Až do té doby se praktikovala ruční práce, kde každý pracovník pracoval skoro na celém voze. Takhle měl každý jeden vlastní úkol, jehož opakováním se zdokonaloval a také zrychloval. Převratnou myšlenkou bylo také placení zaměstnanců podle ceny za vůz.

“Každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu auta, jestliže bude černá”

Tento výrok Henryho Forda jste již zaručeně slyšeli. Co je na něm pravdy? Ford Model T bylo možné koupit i v jiné barvě než černé. Šlo to ale pouze mezi roky 1908 až 1914 a poté v letech 1926 až 1927. V ostatních letech byla v nabídce pouze černá a to celkem 30 odstínů, které byly používaný na různé díly. Černá barva totiž schla výrazně rychleji a Henry Ford nemusel čekat a auta hned prodával. Je zajímavé uvědomit si, jak moc doopravdy tlačil na rychlost výroby. Při nanášení se musely splnit dané podmínky a dodržovaly se různé časy nanášení. Barevné kousky jsou výbornou volbou pro investování do veteránů.

9 z 10 vozů na světě byly v té době Ford Model T

Z výrobní linky sjel historicky první Ford Model T dne 27. září 1908 v továrně Piquette Plant. Nešlo ani zdaleka o první počin Henryho Forda. To jen žádný z nich nedokázal získat takový úspěch a některé skončily už ve fázi prototypu. V roce 1914 už výroba jednoho Modelu T trvala pouhých 93 minut a za jeden rok vyrobil Ford Motor Company více aut než všechny automobilky dohromady a 9 z 10 vozů na světě byly v té době Modely T. Celkem bylo vyrobeno 15 007 033 kusů a tyto veterány na prodej jsou dnes nesmírně ceněné a potkáváme je v mnohých muzeích veteránů.