Historie Ford Model T – tady to všechno začalo

19. 12. 2020

Ford Model T je označován za nejdůležitější milník v historii automobilismu. To jen díky němu dnes existuje automobilový trh v takovém stavu, jak ho známe. Plechová Líza přinášela radost masám lidí, kteří by jinak na auto neměli peníze. Ve výrobě automobilů došlo ke změně, která ji totiž navždy změnila. Jinak by tady možná vozy jako Ford Mustang, Jeep Willys ani Škoda Octavia nikdy ani nebyly.

Téměř nesplnitelný úkol

Vše započalo v roce 1908. Ford Motor Company si pod vedením Henryho Forda dala za úkol vyrobit auto pro masy. Z toho důvodu muselo splnit několik důležitých parametrů. Muselo být dostatečně prostorné, aby se do něj vešla rodina, ale zároveň se to s velikostí nesmělo přehnat. Příliš složitá nemohla být ani údržba nebo startování. V té době totiž ještě pouhé otočení klíčkem nestačilo.

Cena byla pro úspěch nesmírně důležitá

A pak je tady ekonomická stránka. Aby si ho mohl koupit i obyčejný člověk, tak se cena musela dostat na dosud nevídanou hranici. Toho mělo být dosaženo využitím té nejjednodušší konstrukce, kterou dokázala automobilka Ford vymyslet. Zároveň nebyly využity žádné laciné materiály, čímž se zajistila jeho kvalita. Takové auto prostě mělo být tak levné, aby si ho mohl koupit úplně každý. A aby mu spolehlivě sloužilo.

Ford Model T změnil způsob výroby automobilů

Jak již dnes víme, tak přesně tohle se jim povedlo. Ford Model T proto dnes označujeme za počátek široké popularity automobilů v USA. Přišli totiž s převratným způsobem výroby automobilů, kterým bylo využití montážní linky. Až do té doby se praktikovala ruční práce, kde každý pracovník pracoval skoro na celém voze. Takhle měl každý jeden vlastní úkol, jehož opakováním se zdokonaloval a také zrychloval. Převratnou myšlenkou bylo také placení zaměstnanců podle ceny za vůz.

“Každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu auta, jestliže bude černá”

Tento výrok Henryho Forda jste již zaručeně slyšeli. Co je na něm pravdy? Ford Model T bylo možné koupit i v jiné barvě než černé. Šlo to ale pouze mezi roky 1908 až 1914 a poté v letech 1926 až 1927. V ostatních letech byla v nabídce pouze černá a to celkem 30 odstínů, které byly používaný na různé díly. Černá barva totiž schla výrazně rychleji a Henry Ford nemusel čekat a auta hned prodával. Je zajímavé uvědomit si, jak moc doopravdy tlačil na rychlost výroby. Při nanášení se musely splnit dané podmínky a dodržovaly se různé časy nanášení. Barevné kousky jsou výbornou volbou pro investování do veteránů.

9 z 10 vozů na světě byly v té době Ford

Z výrobní linky sjel historicky první Ford Model T dne 27. září 1908 v továrně Piquette Plant. Nešlo ani zdaleka o první počin Henryho Forda. To jen žádný z nich nedokázal získat takový úspěch a některé skončily už ve fázi prototypu. V roce 1914 už výroba jednoho Modelu T trvala pouhých 93 minut a za jeden rok vyrobil Ford Motor Company více aut než všechny automobilky dohromady.

Nejúspěšnější roky

Ani o několik let později nebyla situace jiná. Ford Model T se prodával jako na běžícím páse a cena navíc padala na absolutní minimum. Kdybychom její cenu přepočítali na dnešní koruny, tak by ke konci výroby jedna plechová Líza stála kolem 50 tisíc korun. I kvůli tomu o ni byl obrovský zájem, který zdánlivě neupadal. V roce 1918 tak celá polovina automobilů v severní Americe měla znak Ford a automobilka měla nemalý cíl. To aby polovina všech vozů na celé zemi byla od Fordu.

Ford Model T a jeho recept na úspěch

Ford Model T se totiž vyráběl a prodával na všech kontinentech světa, když tedy pomineme Antarktidu. S překvapivými čísly ani zdaleka nekončíme. V roce 1925 se denně vyrobilo deset tisíc modelů T a brzy tak počet vyrobených aut přesáhl deset milionů. Kvůli dlouhé výrobě a počtu vyrobených kusů také překvapí, že poslední verze se od té první lišila jen minimálně. Tohoto receptu Henry Ford využil i v případě úspěšného vozu Volkswagen Brouk. Ford totiž od prvního dne trval na tom, že je jeho vůz od začátku postavené dokonale. Jakákoliv úprava by tak znamenala přiznání chyby.

Změny byly jen malé. Ale pro úspěch byly velice důležité

Jenže dokonalý vůz prostě navrhnout nejde. Ford Model T se proto vyvíjel v utajení. Došlo ale i ke větším změnám. Ford vyslyšel volání zákazníků, kterým přestala dostačovat otevřená karoserie. Ale s touto změnou přišli zákazníci o možnost výběru barvy a zůstala jim už jenom černá. Zmizely také acetylenové lampy, do auta se postupně přidal generátor, autobaterie a už v roce 1910 kliku nahradil startér. Až ke konci výroby nahradily dřevěná kola ocelová.

Ford Model T nemohl být úspěšný navždy

Měnilo se ale nejen auto, ale také svět. A tomu postupně Model T přestal dostačovat. Konkurence se neustále posouvala, požadavky lidí také. Henry Ford byl ale zaslepen úspěchem a kritiku neposlouchal. Navíc se ze spolku General Motors stal velký hráč a začali nabízet levné vozy Chevrolet. Ty byly dražší, ale mnohem vyspělejší. A Ford Model T už měl jeden pouhý prodejní argument. A tím byla cena, na kterou už později ani zákazníci neslyšeli. V roce 1927 došlo k ukončení výroby. A důvodem nebyla přestavba linky na nový automobil. Žádný nástupce totiž nebyl. Po dobu výroby se prodalo pře 16,5 milionu kusů Fordu Model T. Tyto veterány na prodej jsou dnes nesmírně ceněné a potkáváme je v mnohých muzeích veteránů.

Ford MODEL T Roadster

Ford MODEL T Roadster