Ford Model A: Historie legendárního veterána

14. 12. 2023

Automobilový průmysl zažil v první polovině 20. století revoluci, která už navždy změnila pohled na osobní přepravu na silnicích. Jedním z klíčových hráčů v tomto období byl automobilový gigant Ford a jeho ikonický Model A, který se stal jedním z nejznámějších veteránů automobilové historie.

Ford Model A

Původ a vývoj

Po ukončení výroby slavného vozu, Ford model T, známého též jako “Plechová Lízinka”, v prosinci roku 1927 představil Henry Ford veřejnosti nového nástupce, a to Ford Model A.

Ford Model A byl vyráběný společností Ford ve výrobních závodech v Detroitu, USA, v Buenos Aires, Argentině, a v německém Kolíně nad Rýnem. Výroba tohoto modelu byla zahájena dne 20. října 1927.

Model A byl odpovědí na rostoucí požadavky zákazníků na modernější a sofistikovanější vozidlo. První exempláře začaly opouštět výrobní linku Henryho Forda v roce 1928 a byly okamžitě dostupné pro veřejnost.

Tento nový Model A byl výrazně luxusnější a pohodlnější, než jeho předchůdce Model T. Model A byl také navržen tak, aby poskytoval praktičnost a odolnost při každodenním používání na silnicích.

Design a jeho technologie

Na novém a modernizovaném designu se rozhodl Henry Ford spolupracovat s Edlesem Fordem. Ford Model A, a jeho celkový design byl postavený na modernějších principech, reflektoval dobové trendy s aerodynamickými liniemi, sofistikovanými a elegantními detaily. K dispozici byly různé typy karoserií, včetně sedanu, kupé, roadsteru a kabrioletu, což zákazníkům nabídlo opravdu širokou škálu možností.

Nesmíme zapomenout také na to, že se tento model vyráběl ve čtyřech základních barvách. Model A již nenabízel pouze tradiční černou barvu, kterou měl jeho předchůdce jako jedinou. Podle několika webových stránek, Model A nabízel 4 základní barvy, a to černou, modrou, zelenou a šedou. Je třeba poznamenat, že i když byly tyto barvy základními možnostmi, existovaly i jiné barevné varianty a někdy se automobily lakovaly ve speciálních odstínech dle přání zákazníka.

Vůz měl nad jeho velkým čelním oknem, malý, ale za to velmi praktický sluneční kšilt, který se používal jako ochrana proti slunci, a pod kšiltem měl jeden jediný stěrač.

Model A přinesl do automobilového průmyslu mnoho inovací. Byl to první automobil, který měl bezpečnostní čelní sklo a první automobil Fordu, který měl klasické pedály a řadící páku. Ford Model A dosahoval hmotnosti okolo 1 027 kg.

Ford Model A z boku

Mezi tzv. příplatkovou výbavu tehdy patřily prvky jako zpětné zrcátko či topení využívající teplo od výfuku.

Naopak standardem bylo právě zmiňované bezpečnostní čelní sklo. Podle některých záznamů byl Ford Model A pravděpodobně prvním automobilem na světě, který byl vybaven laminovaným netříštivým sklem. Tato inovace a změna údajně proběhla po situaci, kdy byla posádka, včetně samotného Henryho Forda, zraněna střepy při nehodě. Avšak tato událost se nemusela stát, protože žádné podrobnější informace k tomu incidentu nejsou známy.

Pod přední kapotou poháněl Model A řadový čtyřválcový motor L-head chlazený vodou s objemem 3,3 litru (3 250 ccm) a výkonem 40 koní (30kW), což mu poskytovalo dostatek výkonu pro svou dobu. Existovala také slabší verze motoru s objemem 2 023 ccm a výkonem 28 koní.

Nový model A také zahrnoval některé technologické inovace. Motor byl integrován s robustní 3rychlostní převodovkou, která umožňovala plynulé řazení pomocí dlouhé řadící páky, která byla umístěna uprostřed vozidla.

Ford Model A ze zadu

Palivová nádrž byla umístěná v přední části vozidla a měla kapacitu 41 litrů. Spotřeba automobilu se pohybovala mezi 8 a 9 litry paliva při normální jízdě, ale v zátahu mohla klidně dosáhnout dvojnásobku této hodnoty. Ford Model A byl vybaven i mechanickým ukazatelem hladiny paliva na palubní desce. Palivo proudilo z nádrže samospádem přes karburátor Zenith.

Z osobního automobilu verze Modelu A byl následně odvozen lehký nákladní vůz Ford Model AA, což byl užitkový automobil. Verze Model AA měl nejen identický motor, ale i převodovku, přední nápravu a další komponenty. Klíčovým rozdílem, kromě výrazně delšího rámu, bylo zavedení zadního pérování s podélnými poloeliptickými pery, zavěšenými pomocí systému „cantilever“. Tento vůz díky tomu nabízel vynikající jízdní vlastnosti i v náročném a blátivém terénu. Tento automobil si získal oblibu, zejména mezi farmáři a na těžko dostupných místech.

Pořizovací cena

Základní cena Modelu A byla tehdy stanovena na 500 dolarů, což v přepočtu na dnešní částku představuje přibližně 10 534 dolarů, tedy 230 000 Kč. Nicméně tyto výpočty jsou pouze orientační.

Nejdražší varianty vozu Modelu A se pohybovaly kolem 1 200 dolarů, dnes necelých 21 000 dolarů, tedy asi 455 000 Kč.

Popularita

Ford Model A byl okamžitým hitem. Během prvních 4 měsíců od zahájení výroby bylo prodáno přes milion vozidel. Tato popularita byla podporována i cenovou dostupností, což umožnilo široké veřejnosti vlastnit svůj vlastní automobil.

Celkově bylo v letech 1928 až do března 1932 vyrobeno přibližně 4,9 milionu kusů Modelu A ve všech jeho variantách, což z něj činí jednoho z nejmasověji vyráběných veteránů.

Dnešní stav Ford Model A

I přes uplynulá desetiletí zůstávají veteráni Ford oblíbenými mezi sběrateli a nadšenci starých vozidel.

Velké množství těchto vozidel, zejména varianty Ford Model A, bylo buď zanecháno v původním stavu, nebo bylo restaurováno s cílem připomínat tuto dobu, kdy se automobily postupně staly běžnou formou dopravy.Exempláře z minulé doby můžete stále najít v inzerci mezi veterány, a to i u nás, pod označením Ford Model A k prodeji.