Škoda 706 RTO – autobus připravený na vše

18. 7. 2019

Legendární československý autobus, který se díky svému charakteristickému vzhledu nesmazatelně všem zapsal do paměti. Bavíme se tady o autobusu Škoda 706 RTO, jež byl mezi roky 1958 až 1972 vyráběn v národním podniku Karosa. Měl spoustu přezdívek, mezi které patří „vajíčko“, „knedlík“ nebo třeba „okurka“.

Úspěšný export do světa

Tyto vozy nevyráběla přímo Škoda, ale národní podnik Karosa. Za dobu své produkce bylo vyrobeno celkem 14 451 kusů tohoto autobusu. Tohle ale není konečné číslo, jelikož se vyráběly v podniku SVA Holýšov a LIAZ Rýnovice. Autobusy Škoda 706 RTO se postupně rozšířily do všech československých měst i na dálkové spoje. Díky výborně naplánovanému exportu se dostaly i od zemí jako Egypt, Rumunsko, Afgánistán, Kuba a mnoho dalších. Díky své bohaté historii jsou některým kousky výborné k investování do veteránů, ale najít takový veterán na prodej v pěkném stavu může být těžké. U nás jezdily poslední kousky ještě někdy v roce 1986 a to na Vsetínsku.

Škoda 706 RTO MEX

Škoda 706 RTO a speciální verze pro každé využití

Autobusy Škoda 706 RTO se vyráběly v několik různých variantách, které se lišily podle jejich použití. Z jejich označení se dá vždy krásně vyčíst to, o jaký autobus se jedná. Význam zkratky RTO je „rekonstruovaný trambusový osobní“ autobus. Vyráběly se celkem 4 druhy tohoto autobusu a my se na ně teď podíváme. Dnes se tyto veterány Škoda nacházejí spíše jen ve veteránských muzeích a na cestě je potkáte většinou pouze na veteránském srazu či na jiné společenské akci.

Škoda 706 RTO MTZ – Městský tuzemský autobus pro domácí zákazníky. Využíván byl pro městskou hromadnou dopravy a jezdil snad u všech dopravních podniků v tehdejším Československu. Podle rozmístění sedaček disponoval 20 až 39 místy pro cestující, které mohl vozit maximální rychlostí 65 km/h.

Škoda 706 RTO MEX – Městský autobus určený pro export. Ne všechny se ale nakonec odvezly a některé kousky bylo možné potkat v československých městech. Tato verze byla velice blízko MTZ, ale nějaké rozdíly je přeci jen možné najít. Třeba u exportních kousků pro Kubu se objevily masivní nárazníky, které u nás k vidění nebyly.

Škoda 706 RTO KAR – Byla verze vytvořená speciálně pro linkovou dopravu, tudíž své místo našla u ČSAD i u dalších provozovatelů MHD. Do práce i do školy tímto autobusem jezdili lidé, které dovnitř pustily legendární elektropneumatické dveře a své zavazadla si mohli odložit do síťkových nosičů nad koženkovými sedadly.

Škoda 706 RTO LUX – Tento autobus byl speciálně navržen pro potřeby dálkové dopravy. Disponoval zajímavou výbavou, mezi které patřily pérovaná sedadla, loketní opěrky a skládací opěradla. Na zadní straně sedaček dokonce nechyběly ani síťky pro odkládání věcí a popelníky.